Är varumärket viktigt?

Posted by admin on March 20, 2015
Företagande

Att ha en snygg logga och en passande slogan känns alltid kul att skaffa som nybildat företag. Den visar vilken inställning företaget har och många anser att dessa två saker är tillräckligt. Men det är det inte. 

Ett varumärke skapas inte, det bygger man upp genom hårt arbete och genom att synas i sina valda kanaler. Företagets varumärke består av mycket mer än bara logotypen och den där sloganen som man hoppas fastnar på folks hjärnor: det innehåller hela företaget, dess kultur och verksamhet, dess inställningar mot kunder, ryktena om företaget och vad företaget säljer.

Det har framkommit genom flera studier att människan är sin vana trogen och det försöker man utnyttja som företag. Ett människa som börjar köpa ett varumärke och gillar det, kommer att fortsätta att köpa saker från det märket och har väldigt svårt att bryta mot den trenden. Det är en livslång kund som företaget vill behålla.

Bloggen The Brand-Man summerar smidigt hur vi shoppar:

Kort sagt, vi väljer med hjärtat men motiverar med hjärnan.

Vi tror att vi är rationella när du bestämmer oss för att köpa en specifik sak, men egentligen har den emotionella sidan redan bestämt sig och den rationella sidan är bara där för att lura oss att tro att det inte är känslorna som styr vårt köp.

Det är en anledningarna varför produkter som är sämre än konkurrenternas, fortfarande köps av kunderna. Varumärket påverkar köpet mycket mer än själva produkten.

Som kund har vi svårt att bedöma och jämföra produkter. Vad skiljer en diskmaskin från en annan? Vilka saker ska vi jämföra och hur vi vet vi att ett märke är bättre än det andra? Står de i samma prisklass och har samma funktioner så kommer vi inte undersöka saker närmre: vi kommer helt enkelt att köpa det varumärke som ger oss bäst känsla. Och vilka känslor varumärket skapar kan vara allt möjligt: en känsla av att man sparar pengar, tillhörighet, att det är ett roligt företag, framtidstänkande, lokalt, att man är miljövänlig och så vidare.

Varumärkets logotyp betyder inte allt, men det är viktig. Logotypen ska gärna stå ut från konkurrenterna och genast visa vilket företag det handlar om. De större företagen som är vida kända kan ha enkla symboler och liknande och folk förstår ändå vilket företaget det handlar om. Mindre företag ska gärna försöka gå med någon del av företagsnamnet för att etablera varumärket kraftigare.

 

Och var inte rädd att använda logotypen. Tryck upp den på de anställdas kläder och dela ut även till dem som inte möter era kunder. De anställda kommer att känna mer tillhörighet till företaget och förhoppningsvis skapar detta ett gott rykte som sprider sig bland de anställdas familj och vänner. De finns de som trycker på alla möjliga klädesplagg och prylar: sådana företag behöver man inte bara beställa från. De är även en källa av information som kan hjälpa företaget att komma på bästa sättet att visa upp sin logotyp.

Ta även med logotypen på alla papper och mejl som skrivs: den ska alltid synas och påminna folk vilket företag det är som tar till orda.

Detta är bara ett axplock av all den information som finns att lära om varför varumärket är viktigt. En snabb Googlesökning kommer att ge dig massvis med litteraturförslag och vi rekommenderar nybildade företag att läsa på om just varumärkesuppbyggnad.